Nata a Messina il 30 luglio 1956.
Residente a Ciampino (Roma ) via S.F.co D'Assisi 45.
Tel. 06.72596110, donia@med.uniroma2.it
1979 -Laurea in Scienze Biologiche presso l'Università di Messina.
1981- Iscritta all’Ordine Nazionale dei Biologi.
1982- Diploma di Specialista in Microbiologia conseguito presso la Facoltà di Medicina e Chirurgia dell'Università di Messina.
1986 – vincitrice di concorso per Tecnico Laureato presso la Cattedra di Igiene dell'Università di Messina
1988- Diploma di Specialista in Patologia Generale ,indirizzo tecnico, conseguito presso la Facoltà di Medicina e Chirurgia dell'Università di Messina.
1991- trasferimento presso la Cattedra di Igiene dell’Università di Tor Vergata, Roma.
2002-vincitrice di concorso per Ricercatore presso la Cattedra di Igiene dell’Università di Tor Vergata Roma.
2005-Professore aggregato di Igiene Generale e Applicata.
ATTIVITA’ DIDATTICA
MESSINA: attiva collaborazione con il docente della disciplina “Igiene ed Odontoiatria Preventiva e Sociale con elementi di Epidemiologia” dall’A.A. 1986-87 all’A.A. 1990-91, sia nelle esercitazioni pratiche agli studenti che in sede di esame facendo parte della commissione esaminatrice della suddetta disciplina.
Ha seguito gli studenti nella preparazione delle tesi sperimentali di laurea e nel tirocinio pratico.
Ha collaborato con i docenti della Scuola di Specializzazione in Igiene e Medicina preventiva della Facoltà di Medicina e Chirurgia.
ROMA: Corsi di Laurea:
•Corso di Laurea di primo livello in Podologia: attività didattica nell’ambito del corso integrato di Igiene, Medicina Preventiva ad Educazione Sanitaria per il modulo “Epidemiologia“ negli A.A. 1998/99 ; 1999/00; 2000/01; 2001/02; 2002/03; 2003/04; 2004/05; 2005/06; 2006/07.
•Corso di Laurea Specialistica in Scienze delle Professioni Sanitarie Tecniche Diagnostiche. Attività didattica nell’ambito del corso integrato di Metodologia clinica avanzata per i moduli: “Prevenzione e Promozione della Salute” ed “Epidemiologia valutativa” ( 1° anno) e nell’ambito del corso integrato di Scienze della prevenzione e dei servizi sanitari per il modulo: “Igiene “ ( 2° anno) negli A.A. 2005/2006 ; 2006/07; 2008/09; 2009/2010.
•Corso di Laurea Specialistica in Scienze e tecniche delle attività motorie preventive e adattate: ha svolto attività didattica nell’ambito del corso integrato "Locomotore, Reumatologia e Igiene" per il modulo “Igiene“ negli A.A.2008/09; 2009/10; 2010/11; 2011/12.
• Corso di Laurea di primo livello in Tecniche della fisiopatologia e perfusione cardiovascolare. Dall’A.A. 2005/06 a tutt'oggi svolge attività didattica nell’ambito del corso integrato di Scienze della prevenzione, per il modulo: “Igiene generale ed applicata”.
Scuole di Specializzazione:
•Scuola di Specializzazione in Igiene e Medicina Preventiva. Dall’AA 2002/03 svolge attività didattica su : “Programmazione di interventi analitici di secondo livello di interesse per la Sanità Pubblica”
•Scuola di Specializzazione in Medicina del Lavoro. Dall’AA 2009/10 svolge attività didattica su : “Igiene Ambientale: aspetti analitici biomolecolari”
•E’ componente del Comitato Ordinatore della Scuola di Specializzazione in Medicina del Lavoro.
•Membro del collegio docenti del Dottorato di ricerca in " Metodologie e tecnologie avanzate di ricerca medico chirurgica "[DOT0327905] dell'Università degli Studi di Roma “Tor Vergata “ per il triennio 2009/2011.
COMMISSIONE ESAMI DI LAUREA E ABILITAZIONE PROFESSIONALE
•E’ stata designata rappresentante MURST in seno alle commissioni giudicatrici per gli esami finali del corso di D.U. di Fisioterapista per gli A.A. 1999/00; 2000/01
•Membro di Commissione degli esami di Laurea e abilitazione professionale in Tecniche della fisiopatologia e perfusione cardiovascolare per gli A.A. 2007/08; 2008/09; 2009/10.
•Membro di Commissione degli esami di Laurea Specialistica in Scienze delle Professioni Sanitarie Tecniche Diagnostiche A.A. 2007/2008 in qualità di Co-relatore di 2 tesi .
•Membro di Commissione degli esami di Laurea Specialistica in Scienze e tecniche delle attività motorie preventive e adattate A.A. 2009/2010 in qualità di relatore di 1 tesi .
•Membro di Commissione degli esami finali del dottorato di ricerca XXIII ciclo in Scienze mediche specialistiche presso l’Università degli studi di Messina A.A. 2010/2011.
ATTIVITA’ SCIENTIFICA
MESSINA: A partire dall'anno accademico 1976-77 é stata allieva interna presso l'Istituto di Igiene dell’Università degli Studi di Messina, dove ha iniziato ad interessarsi allo studio della diagnostica microbiologica, acquisendo in breve tempo varie tecniche di laboratorio e spaziando le sue conoscenze nel campo della diagnosi delle varie malattie batteriche con particolare riguardo all'isolamento ed identificazione degli enterobatteri patogeni.
-Ha svolto il lavoro sperimentale: Ricerca di portatori sani di Neisseria meningitidis in un campione di popolazione aperta della città di Messina oggetto della tesi di laurea in Scienze Biologiche.
- Ha eseguito numerose indagini su epidemiologia, isolamento e tipizzazione delle Salmonelle, Shigelle e E. coli enteritogeni presso il laboratorio di Batteriologia dell’ Istituto di Igiene dell’Università di Messina.
- In occasione di un’ampia rassegna sulla biologia e patologia di Yersinia enterocolitica, condotta presso il suddetto Istituto, ha collaborato a tutte le indagini effettuate sulla sperimentazione dei terreni di coltura più idonei per l’isolamento di tale microrganismo. Ha così contribuito al primo isolamento umano di Y. enterocolitica registrato nella città di Messina, isolamento ottenuto da un caso di enterite acuta.
- Ha svolto attività assistenziale per il laboratorio analisi microbiologiche presso il Policlinico Universitario di Messina dal 2 gennaio 1987 al 31 Maggio 1991.
ROMA: Dal 1 giugno 1991 , si interessa principalmente di virologia ambientale presso la Cattedra di Igiene dell'Università di Roma Tor Vergata dove si occupa del controllo della diffusione nell’ambiente di alcuni virus enterici; in particolare del recupero di enterovirus e del virus dell'epatite A da campioni di acque di mare, da liquami e fanghi di risulta degli impianti di depurazione utilizzando diverse tecniche di concentrazione: membrane elettronegative ed elettropositive, ultrafiltrazione a flusso tangenziale e precipitazione con polietilenglicol ( PEG ).
- Si è dedicata alla standardizzazione e applicazione delle tecniche di recupero e di identificazione dei batteriofagi nell’ambiente: colifagi somatici, RNA F-specifici e fagi del Bacteroides fragilis.
- Accanto alle metodiche tradizionali di isolamento su colture cellulari, si occupa dell’utilizzazione di metodiche di biologia molecolare da applicare alle indagini ambientali quali il test di ibridazione e la reazione a catena della polimerasi, sia classica che in real-time. In particolare ha messo a punto un test di qRT- PCR in Syber Green per quantificare Enterovirus e HAV da campioni ambientali.
-Si è interessata anche della messa a punto di tale metodica per altri virus enterici emergenti, quali Norovirus e Adenovirus, in quanto non coltivabili o difficilmente coltivabili su sistemi cellulari specifici; ha messo a confronto varie strategie biochimiche (TaqMan, SybrGreen , Lux primer) nell’ottica di una scelta mirata per il controllo nell’ambiente, sia dal punto di vista della specificità e sensibilità del sistema che della riproducibilità e dei costi.
- Dal 2006 ha iniziato uno studio sulla capacità di adsorbimento dei virus enterici a nano particelle di carbonio ( single wall nanotubes ) e grafene ( nanoribbons ), con lo scopo di progettare e applicare metodi alternativi nel recupero di virus enterici da matrici ambientali. E’ stata valutata la capacità di interazione virus- nano particella in funzione di alcuni fattori quali i tempi di contatto e la concentrazione, sia virale che nano particolata, utilizzando nano particelle diversamente funzionalizzate per migliorarne la capacità adsorbente sia in termini quantitativi che nei riguardi del virus utilizzato.
Progetti di ricerca:
•1994- Coordinatore responsabile progetto di ricerca CNR: “Aerodiffusione di batteri e virus negli impianti di depurazione delle acque reflue”. Contr. N° 9502247CT.04
•1995/96- Partecipazione al progetto di ricerca del Ministero della Sanità n° I.400.1.conv/215 "Indagini sulla sorveglianza della poliomielite".Resp. Scientif. Prof A.Panà.
•1996- Coordinatore responsabile progetto di ricerca CNR: “Identificazione di poliovirus reperibili nell’ambiente: ceppi selvaggi, vaccinali e ricombinanti.” Contr. N° 9603393CT.04
•1998- Partecipazione al Programma per la ricerca finanziata ISPELS “Studi in vivo e in vitro dei possibili effetti sanitari a lungo termine della esposizione a campi magnetici ed elettromagnetici a bassa, media ed alta frequenza”. Unità operativa DIPIA/UO3/B- Riattivazione dalla fase di latenza di virus possibili oncogeni in presenza di campi elettromagnetici. Resp. Prof. M. Divizia.
•1999/2000 Partecipazione al Progetto finalizzato MIUR: “Nuove strategie per lo sviluppo di vaccini virali. Unità operativa 4: Approcci sperimentali per lo sviluppo di un vaccino per l’epatite E.
•2000- Partecipazione al Progetto finalizzato MIUR “ Epidemiologia delle epatiti virali a trasmissione enterica”- coordinatore nazionale Prof. A. Panà
•2003- Partecipazione al Progetto MURST “Ricerca di Adenovirus enterici da campioni ambientali e clinici in Albania
•Partecipazione al PRIN 2003 – “Epatiti enteriche e gastroenteriti virali: indagine epidemiologica, ambientale e molecolare”
•Partecipazione al PRIN 2005 – “ Presenza ambientale di Rotavirus, genotipizzazione e correlazione con ceppi umani.
•2005- Progetto MURST “Applicazione della real-time RT-PCR in campioni ambientali
•2006- Progetto MURST “Applicazione della real-time RT-PCR nel controllo degli alimenti”
•2007- Progetto MIUR “ Applicazione della Self-Quenched Real-Time qRT-PCR nella ricerca di Norovirus da campioni clinici.
•2008- Progetto MIUR « Standardizzazione di una nuova applicazione della Real-Time RT-PCR nella ricerca di virus enterici in campioni Ambientali “.
•2009- vincitrice del Bando inter-dipartimentale per l’assegnazione dei fondi aggiuntivi finanz. Ateneo RSA (2008) per il progetto : "Uso di nanovettori per l'infezione di cellule non permissive" •2005-2008.Partecipazione al Progetto CEE n° 513648 Sixth framework programme ssp-3“Methods for the concentration and detection of adenoviruses and noroviruses in european bathing waters with reference to the revision of the bathing water directive 76/160/EEC”. Unità 5.
•2005-2007.Partecipazione al progetto UE STREP N° 018309, FP VI, Global change and Eco-systems.“Water Reclamation Technologies for safe artificial groundwater recharge”.
•Membro del Sottogruppo di lavoro “Metodi microbiologici e biologici” della 2° SOTTOCOMMISSIONE DI STUDIO “METODI ANALITICI” del COMITATO PERMANENTE DI STUDIO (ex art. 9, DM 26 marzo 1991)- per la stesura e gli aggiornamenti dei Metodi Ufficiali di determinazione dei batteriofagi anti-Escherichia coli, anti-Bacteroides fragilis (B40-8) e di Enterovirus, nelle acque destinate al consumo umano ai sensi del D.Lgs. n.31 del 2/2/2001.
• Revisore per “African Journal of Biotechnology”; “International Microbiology”; “International Journal of Environmental Research and Public Health” .
•Ha partecipato a numerosi convegni nazionali e internazionali mediante presentazione di posters e comunicazioni.
•E’ co-autore di 89 pubblicazioni scientifiche, tra articoli e monografie, pubblicate su riviste nazionali e internazionali con fattore di impatto.
CORSI DI PERFEZIONAMENTO
1990- 14° corso "Biotechnology in Epidemiology and prevention of infections" Erice - “Ettore Majorana” Centre for Scientific Culture.
1994- Dipartimento di Microbiologia della Facoltà di Biologia dell’Università di Barcellona in Spagna. Apprendimento delle tecniche di recupero e di identificazione dei batteriofagi, in particolare del fago del Bacteroides fragilis, nonchè dei colifagi somatici e F- specifici, da campioni ambientali.
2000- 22° corso della International School of Epidemiology and Preventive Medicine G. D’Alessandro su “ Molecular Methods in Epidemiology “ . Erice – “Ettore Majorana “ Centre for Scientific Culture.
2001- corso teorico-pratico “ La PCR nel nuovo millennio” BIO-RAD Milano.
ORGANIZZAZIONE CONVEGNI
1992- SIMPOSIO EUROPEO DI VIROLOGIA AMBIENTALE
Università di Tor Vergata Roma –Aula Magna 21 Febbraio 1992
Born in Messina, July 30th1956.
Home Address: Ciampino (Rome) 45, S.Fco d’Assisi.
Work Address: 1, Montpellier- 00133 Rome
- Phone +39 06.72596110 - mobile +39 338.8688799.
- Email: donia@med.uniroma2.it1973
EDUCATION
1979- Master ‘s Degree in Biology - University of Messina.
1982 - Microbiology specialist
1988 – General Pathology Specialist ( technical direction)
CURRENT POSITION AND EMPLOYMENT HISTORY:
· November 2002- Researcher at the laboratory of environmental virology -University of Tor Vergata Rome
· June 1991-October 2002: Graduate Technician -University of Tor Vergata Rome
· January 1987- May 1991: Graduate Technician -University of Messina
· 2005 – Adjunct Professor of General and Applied Hygiene.
TEACHING EXPERENCE
MESSINA: • 1986-91, active collaboration with the teacher of the discipline "Social Hygiene and Preventive Dentistry and with elements of Epidemiology" in the Examination Committee, tutoring of the students in the practical training and in the preparation of the graduate thesis. • active collaboration with the teachers of the Postgraduate School in Hygiene and Preventive Medicine, Faculty of Medicine and Surgery.
ROME: • 1998-2007- Bachelor Degree Course in Podiatry: teaching assignment of the module "Epidemiology" in the course of Hygiene, Preventive Medicine for Health Education
• 2005-2010 Master Degree in Science of Nursing Diagnostic Techniques: teaching assignment of the modules: "Prevention and Health Promotion" and "Evaluative Epidemiology" (1st year) in the course of “Advanced Clinical Methodology”; module "Hygiene" (2nd years) in the course of “Science of prevention and health services”.
• 2005/06 date- Bachelor Degree Course in Techniques of physiopathology and cardiovascular perfusion: teaching assignment of the module : "General and Applied Hygiene" in the course “Healthcare Management 1”.
• 2008- 2012- Master Degree in Sciences and techniques of the physical education adapted and preventive: teaching assignment of the module "Hygiene".
• 2002/03 date-Postgraduate School in Hygiene and Preventive Medicine: teacher in “Advanced Analytical Interventions Planning of Public Health Interest “.
• 2009/10 date – Postgraduate School in Occupational Medicine: teacher in "Environmental Health: bio-molecular analytical aspects". Member of the School’s Organizing Committee .
• 2009-2011 -Faculty member of the Ph.D program in "Methodologies and advanced technologies of the medical-surgical research"- University of Roma Tor Vergata.
• 1999-2001 Designated representative member of the MURST within the Degree Committee and professional qualification of Physiotherapist.
•2007-2010 Member of the Degree Committee and professional qualification in the Techniques of Pathophysiology and Cardiovascular Perfusion.
SCIENTIFIC ACTIVITY
MESSINA- From 1976, she was internal student at the Institute of Hygiene, University of Messina, where she became interested in the study of microbiological diagnosis, acquiring in a short time various laboratory techniques and ranging the expertise in the diagnosis of various bacterial diseases with particular reference to the isolation and identification of pathogenic enterobacteria.- She carried out the experimental work for the Degree thesis in Biology: “Healthy carriers reseearch of Neisseria meningitidis in a sample of opened population in Messina”.- She has performed several investigations on epidemiology, isolation and typing of Salmonella, Shigellas and E. Coli enteropathogen at the Laboratory of Bacteriology of the 'Institute of Hygiene of the University of Messina.- On the occasion of an extensive review on the biology and pathology of Yersinia enterocolitica she has worked on all the investigations carried out on testing the most suitable culture media for the isolation of this microorganism, and has thus contributed to the first isolation of human Y. Enterocolitica, recorded in the city of Messina, insulation obtained from a case of acute enteritis.- From 2 January 1987 to May 31, 1991 she worked as assistant hospital for the microbiological laboratory at the University Hospital of Messina. ROME-From June 1991, she is mainly interested in the environmental virology at the Department of Hygiene and Public health at the University of Rome Tor Vergata; she deals the control of environmental spread of enteric viruses, the recovery of enteroviruses and virus' Hepatitis A from samples of sea water, sewage and sludge resulting from wastewater treatment plants, using different techniques of concentration: electronegative and elettropositive membranes, tangential flow ultrafiltration and precipitation with polyethylene glycol (PEG).- She has been dedicated to the standardization and application of techniques for the recovery and identification of bacteriophages in the environment: somatic coliphages, F-specific RNA phages and the Bacteroides fragilis. - In addition to the traditional methods of isolation of cell cultures, she deals with of the use of molecular biology techniques to be applied to environmental surveys such as the test of hybridization and the polymerase chain reaction, both classical and in real-time. In particular, she has developed a test of qRT-PCR in Syber Green I to quantify Enterovirus and HAV from environmental samples. She is also interested in the development of this method for other emerging enteric viruses, such as Norovirus and Adenovirus, uncultivable or difficult to cultivate on cellular systems known; she has compared various biochemical strategies (TaqMan, SybrGreen, Lux primer) for a targeted choice of the method to be applied to environmental control, both as regards the specificity and the sensitivity of the protocol that the reproducibility and costs of analysis.- Since 2006, she began a study on the adsorption capacity of the enteric viruses with nano carbon particles (single wall nanotubes) and graphene (nanoribbons), with the aim of designing and to apply alternative methods in the recovery of enteric viruses from environmental matrices. In the first experimental phase of the study has already been evaluated the ability of interaction virus-nano particle on the basis of factors such as contact time and concentration both viral that nano particulate and this has produced significant results. The second phase has been concentrated on the use of differently functionalized nanoparticles in order to improve the adsorption capacity, in quantitative terms, towards of the virus used. The next studies are directed to the assessment of the cytotoxicity of nanomaterials on cellular systems in vitro, with the aim to transfect and reproduce a viral progeny in non-permissive cells for the reproduction of some enteric viruses. RESEARCH PROJECTS: Coordinator of the research projects CNR: * 1994 - Aerial spread of bacteria and viruses in sewage treatment plants." Contr. N ° 9502247CT.04 * 1996 - "Identification of poliovirus detected in the environment: wild strains, vaccine strains and recombinant strains ." Contr. N ° 9603393CT.04 - 1995/96 - Participation in the Project of the Ministry of Health n° I.400.1./conv/215, "Investigations on the surveillance of poliomyelitis". Manager Prof. A. Panà. - 1998 - Participation in the Programme-funded research - ISPELS "Studies in vivo and in vitro studies of possible health effects of long-term exposure to magnetic and electromagnetic fields at low medium and high frequency." Operational unit DIPIA/UO3/B- Reactivation from lag phase of the potential oncogenic viruses in the presence of electromagnetic fields. Manager Prof. M. Divizia. -1999/2000 Participation in the Project MIUR: "New strategies for the development of viral vaccines. Operational Unit 4: Experimental approaches for the development of a vaccine for hepatitis E. -2000- MIUR project participation : "Epidemiology of viral hepatitis at transmitted enteric" - 2003- MURST Project participation: Enteric adenovirus research from clinical and environmental samples in Albania" - PRIN 2003 participation : - "Enteric hepatitis and viral gastroenteritis: epidemiological environmental and molecular investigation” - PRIN 2005 participation - " Environmental presence of Rotavirus, genotyping and correlation with human strains. - 2005-2008 participation in the EEC Project No. 513648 Sixth framework program ssp-3 "Methods for the concentration and detection of noroviruses and Adenoviruses in european bathing waters with reference to the revision of the bathing water directive 76/160/EEC." Unit 5. - 2005-2007 participation in the EU STREP Project N ° 018309, FP VI, Global change and eco-systems. "Water Reclamation Technologies for safe artificial groundwater recharge". - Scientific research funded by the University (RSA): *2005 project "Application of real-time RT-PCR in environmental samples" - *2006 project "Application of real-time RT-PCR in the control of food" - * 2007 project "Application of Self-Quenched Real-Time qRT-PCR in the research of the Norovirus from clinical specimens.- * 2008 project "Standardization of a new application of Real-Time RT-PCR for the enteric viruses research in environmental samples." - *2009 winner of the competition of the department for the allocation of additional research funds with the project “Use of nanocarriers to infect not permissive cells " -Member of the Working Subgroup "Microbiological methods and biological agents" of the 2nd SUBCOMMITTEE STUDY "ANALYTICAL METHODS" of the STANDING COMMITTEE OF STUDY (ex art. 9, DM 26 March 1991) - for the drafting and updating the Official Methods of determination bacteriophages anti-Escherichia coli, Bacteroides fragilis anti-(B40-8) and Enterovirus, in water intended for human consumption in accordance with Legislative Decree no. n.31 of 02/02/2001 -Invited as reviewer with: the African Journal of Biotechnology , International Microbiology; International Journal of Environmental Research and Public Health. - She has participated in numerous national and international meetings by presenting posters and notices. - Co-Author of 89 scientific papers, including articles and monographs, on national and international journals with impact factor.
COURSES • 1990 - 14th course "Biotechnology in Epidemiology and prevention of infections." Erice - "Ettore Majorana" Centre for Scientific Culture. • 1994 - Department of Microbiology, Faculty of Biology, University of Barcelona in Spain. She has studied the techniques of recovery and identification of bacteriophages, in particular of the phage of Bacteroides fragilis, as well as of somatic coliphages and F-specific from environmental samples. • 2000 - 22th course at the International School of Epidemiology and Preventive Medicine G. D'Alessandro on "Molecular Methods in Epidemiology." Erice - "Ettore Majorana" Centre for Scientific Culture. • 2001 - theoretical and practical course "PCR in the new millennium" BIO-RAD Milan. MEETING ORGANIZATION • 1992 - EUROPEAN SYMPOSIUM OF ENVIRONMENTAL VIROLOGY University of Rome " auditorium of Tor Vergata", 21 February 1992.